السؤال

قبل 5 شهر (7 اجابه)
7 اجابه

المشكلة في زيارة اهل زوجي !

السلام عليكم انا شابه مصريه عمري 30سنه متزوجه من حوالي8سنوات والحمدلله مفيش مشاكل بيني وبين زوجي ..احنا عايشين في دولة خليجيه ...واهل زوجي في مصر ....المشكله في اهل زوجي و والده ووالدته ..في السنه يزورونا 3 واحيانا اكثر ....وكل مره لا تقل الزياره عن شهر ... مره حماتي لوحدها وبعدها بكام شهر حمايا وحاليا هتزورني حمايا و حماتي واختها وابنها وهيقعدوا معايا شهر. ..وللاسف حماتي دايما بتعمل مشاكل بيني وبين زوجي وتحاول تكرهه فيها وبتتصيدلي الاخطاء دايما ...وانا مش مرتاحه في بيتي مش حاسه بالاستقرار ..ده غير المصاريف من اكل وشرب وكهرباء واقامه عندي ومصاريف خروج وشراء. ...وزوجي ظروفه مش ميسوره ...بجد تعبت جدا ومخنوقه ....وزوجي سلبي للاسف

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

مهما تضايقت من وجود أهل زوجك في منزلك لا تشعريهم بذلك ، اتبعي تصرفا عكسيا وسيتغيرون معك . إبدئي نهارك بابتسامه جميله ويسؤالهم عن احوالهم بلطف ومحبه وضعي لهم برنامجا ليمضوا وقتا جميلا. من واجبكما انت وزوجك استضافتهم فهم أهله وتعبوا لوصوله الى ما هو عليه والله سيعوضكما ما تنفقانه من اجلهم. اقتصدي بعد زيارتهم فتعوضي ما أنفقته خلال زيارتهم وتأكدي ان ذلك سيجعل زوجك يحبك اكثر ويحترمك . كل من له ولد في بلد غير بلده يزوره لان فتره الإجازة الذي ياخذها ابنهم لا تكفيهم لتعوض شوقهم اليه والى عائلته . اعتبريهم بمثابة اهلك وتذكري انك يوما ما ستكبرين وستزورين ابنك ربما في بلد اخر ، عامليهم بصبر ومحبه ولن تندمي.

قبل 2 شهر

لو كانوا أهلك كنت حطيتهم على رأسك من فوق تذكري انت وما تملك لوالديك هم اهلك أيضا عامليهم على هذا الأساس واكسبي رضا الله ورضا زوجك ورضاهم

قبل 5 شهر

الناس دول يبقوا اهله والفلوس دى تبقى فلوسه وطالما الراجل ما قصرش معاكى فى حاجه يبقى متجيبيش الخراب لنفسك عامليهم كويس وشيليهم على دماغك عشان لما تعجزى وما تلاقيش اللى يشيلك ابنك يشيلك ومراته تخدمك وما تنفرش منك ، بصى لقدام مش تحت رجلك ، فكما تدين "تدان".

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه