أهملتني في مراهقتي بحجة عنادي وتركتني أتعذب وحدي

add_commentأضف إجابتك

thumb_downلم يعجبني0

السلام عليكم اشكركم علا هذا الموقع الممتاز وحابة انشر مشكلتي لاني مش عارفة اعمل ايه،،باختصار عارفين المثل الي بيقول خليك محضر خير يعني لما حد يشتكي من حد يحاول بالف القلوب فما بالك الأم امي ياسادة للأسف أهملتني في مراهقتي بحجة عنادي وسابتني للدنيا تلطش بيا يعني هي كانت قريبة من أخواتي وانا كنت وحيدة مع اني في نفس البيت وهي ماكانش عندها اعتراض أو استغراب من وضعي وبسبب وحدتي المستمرة نشأت قليلة الخبرة في الحياة وانا كنت بعاندها عشان هي ما كانتش مصاحباني في سن المراهقة وانا دلوقتي فهمت أن المراهق صاحبه مش تربيه المهم اني مكنتش بسمع كلامها عشان هي اصلا مش مصاحباني وكنت عايشة لوحدي ف البيت وهي عادي عندها ،،المهم حصلت مشاكل كتير بيني وبين أخواتي هي كانت علا طول مغلطاني وأنا مكنتش بإزعل عشان بقول ف نفسي ه تعلم أعيش ازاي لكن الي مش قادرة أتقبله فيها أنها مكنتش محضر خير عارفين ازاي يعني مش بتآلف القلوب علا بعض ولأن رأيها مهم في البيت فكان أخواتي يمشو وراها ويحقدو علي ومابينسوأي مشكلة وصاروخ يتصرفون زي الغرب وانا للأسف حساسة جدآ بتعصب عشان تحس في بس للاسف باقت تعاديني المهم مع الوقت حاولت احسن من نفسي لوحدي وا تجوزت واشتغلت وخلفت وهي بطبعه اجتماعية عكسي انا فدخلت جو صحوبية مع زوجي وابني ولسة الداء الي فيها متغير ش لما زوجي يشتكي مني تسقفله علا طول الخط انا مبنكرش أن عندي عيوب لكن عندي حسنات برضه والأسوء انا عندي مشكلة التواصل مع الناس صعبة فيقع ف مشاكل كتير يعني حتا زوجي وابني بيشتكولها مني انا فوجئت انها بتقف ف صف هم وتدعي علي وأحيانا بحس أسلوبها تحريض ضد ابني ،،انا بحاول أرضي الجميع لاني ساعات بعصب غصب عني بس برجع أعمالهم كويس وكل إنسان بيجي له فترة ويكون مضغوط يعني لما بشوف أخواتي يتنرفزو علا عيالهم تسكت ولما انا اعصب تنصحني قدامهم اني مش كويسة وتفهم ابني اني غلطانة هو وأبوه وبعدها الاقي هم يعاملون وحش حتا سمعت تجريح كتير من زوجي بسبب انها بتبهدل ني قدامهم وأنا والله نيتي خير وحاول أسعد كل واحد لكن هي تقولي انتي بتعملي الواجب يعني عايزة أقولها حرام عليكي انا بجاهد عشان أعيش لا هي وزوجي اخد و الفكرة وعششت ف دماغهم اني مهما عملت ببقى وحشة وهما بقو يتصرف معايا علا ده الأساس سكت ورحت اشتكيت لاختي أن بلاش أسلوبها ده معايا ،،ولأن كان فيه مشاكل بيني وبين زوجي كبيرة كان الغلط مشترك لكن بحكم قلة خبرتي فالكل رمى الغلط علي بس انا عارفة أن كان فيه غلط كبير عند زوجي ف حل المشاكل ،،المهم لما هو غلطني صرت ابعت له بوستات عتاب وحب عشان أفهمه حسن نيتي وتقصيره وعشان نقرب المسافات ونرضى عن بعض لقيته بروح يحكي لأمي وهي تيجي بطريق غير مباشر تفهمي أن انا الغلطانة مش هو ،،تجنبتها خالص ،،لأن حسيت انها بتشعل النار اكتر يعني هي معقولة مش عايزة مصلحتي كتير بس ال نفسي هي ليه بتعمل كده معايا،،
add_commentأضف إجابتك

thumb_down لم يعجبني 0

إجابات السؤال

صورة علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا
  • خبيرة تطوير الذات د. سناء عبده
    خبيرة تطوير الذات د. سناء عبده verified_userاهلا بك يا سيدتي واعتقد ان مشكلتك مع امك مشتركة في وضعها ما بين ضعف شخصيتك وعدم معرفتك التعامل معها وما بين سوء تقدير من الوالدة ولكن هذه ليست المشكلة الان، انت حملت لقب العناد والضعف الاجتماعي منذ طفولتك والبستيه لنفسك وها انت تعيدين التجربة مع زوجك وابنك، نصيحتي لك اسحبي نفسك وعائلتك من علاقتك بامك ومن علاقتها بزوجك وابنك وقللي الاحتكاك بينهم، ولو تمكنت اشطبي رقمها من هاتف زوجك وقرري معه ان تبدءا من جديد بعيدا عن كل المؤثرات الجانبية واهتمي بابنك وعلميه الصح وكوني صاحبة تاثير في حياته ودعيه يعرف انك امه وباب رضاه من السماء ولا تعيدي معه ما فعلته امك بك. ويجب بالطبع ان تعملي على تطوير ذاتك وشخصيتك وتتوقفي عن الشكوى للناس واخبار العالم بقصصك، ويجب ان تكوني اجتماعية بذكاء وتطوري مهارات التواصل لديك ، لذا اريد منك بعد ان تقرأي رسالتي بامعان ان تحددي المهارات التي تجيدينها وتظهريها وتتفاخري بها وتحكي عنها لولدك وزوجك وتلك التي تحتاج الى تطوير رتبيها وابعثي لي رسالة بذات العنوان بتلك الصفة التي يجب ان نبدأ العمل عليها، وربي يوفقك وبانتظارك.
  • صورة علم
    صورة علم
    مجهول

    ابعدي امك عن حياتك اجعلي حياتك الخاصة بعيدة عنها هي سممة افكار زوجك بما فيه الكفاية وانتي في حاجة إلى التخلص من تأثرها السلبي عليكي

  • صورة علم
    صورة علم
    مجهول

    انتي للاسف ضعيفة بسبب ما رأيته من امك فأصبحتي متساهلة في حق نفسك حتى بدأ الجميع يظن أنك المخطئة بدليل انك ما بدفعي عن حالك

  • صورة علم
    صورة علم
    مجهول

    عالجي هذه المشكلة و بعد ذلك لا تجعلي امك طرف في أي موضوع بينكما بالعكس يجب ان تخرج من اي حكي حتى لا تفسد العلاقة أكثر من ذلك

  • صورة علم
    صورة علم
    مجهول

    زوجك محتاج أن يشعر انك مستبيعة خوفك بيجعله يكمل في ظلمه لكي مع طريقة امك اخبريه إذا ما كان عجبه فيه يطلقك صدقيني وقتها هو راح يخاف لأن حيدثه مع امك بيأكد تمسكه بيكي، وعندها لما يخاف ويطلب منك البقاء اطلبي منه ان تخرج امك من أي خلافات بينكما وان تحلوها سويا

  • صورة علم
    صورة علم
    مجهول

    فعلا في امهات بيغروا من بناتهم مش كل الامهات يا اختي الكريمة عندهم السواء النفسي الموجود في الافلام انا حماتي بتغير من بنتها لدرجة انها حرفيا بقت متصابية بسبب تقليد بنتها وساعة تقليدي الذكي هو اللي يعرف يتعامل مع كل انسان على عيبه وانتي عيب امك انها متدخلش في مشاكل خاصة بيكي مع اي شخص لأنها بتقلب الترابيزة عليكي وبتركبك انتي الغلط

  • صورة علم
    صورة علم
    مجهول

    انا فعلا مستغربة من ما اقرأه كيف في أم في ههذه الدنيل لا تعمل لصالح ابنتها الطبيعي أن تحاول التوفيق بينك وبين زوجك، لكن لا يمكن ان نقول شئ غير انك يجب ان تكوني واعية وعافرى مصلحتك ومصلحتك ان تتجاهلي تماما تدخل امك في مشاكلك مع زوجك ويكون كل شئ بينك وبينه هو فقط

  • صورة علم Egypt
    صورة علم Egypt
    مجهول
    ي بنتي. اتقي الله في امكاكيد انك وصلتها. الي مرحلة صعبة. وانتي من غير زعل. لو بنتي تبرأت منكبكرة تجربي. غلاوة. العيال. شوفي انتي كيف علي نظرة ابنك لكي. وانتي كيف عملتي امك طول السنين لي مرتاتقي الله
  • صورة علم
    صورة علم
    مجهول

    هيك امهات ما بدهم حد يكون أحسن منهم ، لهيك لا تحكي لها عن انجازاتك ، ولا تخبريها عن شيء مفرح ، خليكي رسمية معها

  • صورة علم
    صورة علم
    مجهول

    والله أنا فاهماكي منيح ، حاولي أنك تمشي معها وشو بتحكي احكيلها ماشي ، ايوا كده كلامك مزبوط ، ولا تغلطيها ، هيك بتحس أنو انتي فهمتي عليها واكيد حتعرف انها غلطانة

صورة علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا